Akkurat nå er klokka i Guayaquil:



mandag 9. juni 2008

Gutta i høyden...

Dette er fjellet, vulkanen, Cotopaxi. Strekker seg 5892 m.o.h mot vår fagre sol. Dette var forrige ukes mål. Sammen skulle vi bestiget dette fjellet. Å, for en uke vi har hatt. For å klare dette er avklimatisering veldig viktig. Så vi begynte med noen dager i Ecuadors hovedstad, Quito(ca 2800 m.o.h). Cotopaxi skulle bestiges natt til fredag, og mot den natta prøvde vi oss på to fjell først. 4700 og 5126 m.o.h besteg vi som en forberedelse. Herlige opplevelser!

Så kom natt til fredag. Kl 0100 begynte vi turen oppover. Ja, for det var oppover. Tror nesten det er noe av det mest utmattende jeg har vært med på. En strek vind hjalp ikke til det bedre. Men iherdig gikk vi oppover fjellsiden. I noen vindkast ble jeg kastet rett i bakken, og mange steg var et frem, to tilbake pga vinden. På 5700 måtte vi bare snu, da var det enda to timer til toppen, og med de forholdene som var, var det umulig å komme noe lengere. Så vi måtte snu, uten å ha satt det norske flagget på toppen av Cotopaxi. Synd, men uansett en fantastisk opplevelse og tur!

Nå gjenstår det kun 4-5 dager igjen her i Ecuador. Over 5 måneder har gått i en fei, og du, hva jeg har opplevd. De siste dagene kommer til å gå med til en siste avskjed med mange jeg har blitt kjent med her nede. Pakking er jo en selvfølge. Siste fiksing av ting, og ja, vips, så er jeg tilbake på norsk jord. På lørdag den 14. juni, så står jeg der, på norsk jord. Jeg vil da komme med en liten oppsummering for denne bloggen.

Her skal det nå sies hade bra til mange bra folk....time will show, kanskje ser jeg de igjen?

_kristian


Jeg har ikke vært på Nordpolen, selv om det kan se sånn ut. Tøff? Takk til fetter for et herlig utstyr.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kristian, min mann!
Nå er det ikke lenge til du er hjemme, og det er jo ganske så gøy. Håper formen er holdt vedlike- og at du er klar til kåffatrening mandag 16 juni??

Og du, min far klikka helt på landslagstrøya til Ecuador. Den blå, tror det er bortedrakta. Er du på markedet en dag blir jeg (i hvert fall pappa) glad hvis du tar med deg en ekstra drakt i den største størrelsen du finner:-)

Kos deg de siste dagene! Ses og hils Johan.

Love Jonna

Kine Sofie sa...

Heihei!
Skulle gjerne vært med dere på fjelltur. Høres helt knall ut. Skal dere tilbake for å nå toppen en gang, er jeg gjerne med:)
Jeg skal være på hamar hele neste uke, og sikkert litt lenger også. Så om du ikke har noe å gjøre og vil snakke litt ecuador er det bare å ta kontakt.
God tur hjem!

Anonym sa...

Så irriterende med det været som hundret deg fra en så stor opplevelse! Jeg har vært på toppen av Cotopaxi virtuelt på Google Earth og sett på utsikten derfra! ;)