Akkurat nå er klokka i Guayaquil:



søndag 24. februar 2008

Første dag på jobb...

Da var første uke over på jobb. Ja, jeg har startet og det ser veldig bra ut. Ute i Flor de Bastion(et kjempe stort slumområde hvor det kanskje bor 200 000 mennesker, det er vel ingen som har noen tall...) er jeg på to forskjellige baner, blocke 17 og Tiwinsa. Banene ligger som en åpen grusplass med to mål på, midt blant bambushus og løshunder i gatene(se bilde nederst). Her kommer det unger som liker å spille fotball i ulike aldere og ferdigheter, men felles er at de kommer og er klare for å bli trent av el «profe» og oss volentører. Der holder de på med vanlige fotballtreninger, mye likt med Norge, men noe ulikt også. Så der løper de rundt i enten varmen, eller i et vannvittig(bokstaveligtalt) regn, og det er kos å være med dem.


Det er jo helt vilt. Der står jeg, lang, lys gutt på 22 år, oppvokst i Bekkelaget, Kjonerudveien, Midtveien, trent på Ottestad stadion og HIAS, sykla over Stangebrua i motvind, snust litt på livet i tigerstaden, og så står jeg der, alene midt i tjukkeste slummen. Det gjør inntrykk, og merker allerede bare etter første uka er det noe jeg har blitt beriket på....


Ungene er skjønne(jenteuttrykk), selv om jeg nesten ikke skjønner kvekket av hva de sier. Men samtidig kjenner jeg at det kommer seg litt. Det er jo bare å kaste seg uti det. Time will show. Og jeg tror jeg kommer til å oppleve masse når spansken også kommer. Som fotballvolentør får jeg en helt unik mulighet til å komme innpå folk. Og den skal jeg benytte.


Det er mange inntrykk i løpet av en arbeidsdag. Tar bussen frem og tilbake, og treffer mange forskjellige mennesker. Greit nok at det skjer en del ting og det er liv på Grünerløkka, men skal love deg at det blir som å sammenlikne Klevfoss papirmuseum med Dyreparken i Kristiansand. Det er forskjell på mengde og innhold. Skal prøve å komme tilbake med noen skildringer...f.eks hva som skjer her når regnet setter inn, noe det nesten har gjort hver dag i 16-tida denne uka.


Det er stort, og det er veldig godt å være igang. Og det kjennes veldig riktig å være her. 

_kristian


P.S: Skulle forresten hilse fra en stor, flekkete gris som plutselig kom i full galopp over fotballbana på fredag. Hilse tilbake? Tipper jeg ser den igjen:) D.S



4 kommentarer:

David Aasen sa...

Gøy å høre at du er på rett plass. Men syns du kunne ha spart deg for den Klevfos-kommentaren - man har for mye makk i rævva dersom man som 5. klassing ikke klarer å nyte en tur til selve hjertet av Ådalsbruk.

Marie sa...

kristin det er så godt at du har det bra! kjempe spennende å høre, og føler at jeg vet bittelitt hva du snaker om me de skjønne ungene i slummen:) det gjør noe me hjerte!
håper kameratene dine er på avmarsj(hvis det skrives sånn..)
koz

Charlotte sa...

For en fantastisk blogg.. jeg kjenner det rører seg i hjerterota når du forteller om det du opplever. Og tenk, dette er bare begynnelsen!! :D

Jeg unner deg av hele mitt hjerte en tur til julius etter et helt liv med Tor Karseth på Klevfoss ;)

Gleder meg til neste oppdatering!

Enn så lenge: Vær velsignet kjære broder :D

Anonym sa...

utrolig bra kristian!!! :)

har du opplevd dukketeater forestillinger på bussene? det fikk vi til stadighet oppleve i ecuador. fantastisk!!

ellers så ser jeg at de begynner å kalle deg kristin istedetfor kristian her på kommentarene! :) det er sikkert fordi du bruker femi-utrrykket skjønne!! ;)